princess cruises


Courtesy - respect - unfailing in service - excellense




Det var vad ca 200 kockar jobbade efter på lyxkryssaren jag jobbade på.¨
Toppstyrt från högsta köksmästaren med bilder och recept, souschefer som satte press på 1e kockar och 1e kockar som piskade upp 2e kockar.
Slutresultat = samma mat varje dag, samma smak, samma upplägg, perfektion?

Ja på ett sätt, de säkerställde maten att den höll samma klass, men för mig är inte en gravy top of the line.¨buer marnier i kuber i en helt underbar sky. vad hände med vinet, och att reducera ner till det franska klistret?

Färsk anklever, levande hummer i montern, socker konstnärer och frukt skulptörer



Denna melonen karvade jean ut på 10 minuter när vi snackade lite skit, detta e ju helt magiskt och ändå långt ifrån det fetaste han gjorde, vi snackar djur i naturlig storlek av frukt och grönt, helt sjukt!

 Och mitt emot hade katalin sitt frys rumm och karvade is skulpturer till buffé matsalarna.
Dessa stog på belysta podie och lyste upp gästernas vardag.


Måste säga att råvarorna var av absolut bästa kvalité, konditor avdelningen var utan tvekan av hög klass, men tyvär för styrt av högste köks chefen då jag faktiskt innerst inne tror att de franska köksisarna hade högre ambitioner och mer nutid matlagnings kunskap.

Jag fick erbjudande att bli souschef om jag stannade ett kontrakt till men jag tackade nej, detta är inte min väg i yrket, jag vill inte vara styrd av mat jag inte kan stå för.

Man ska laga mat som tilltalar en själv och våga lita på sina egna smaker, det e så man lär sig misstag men framför allt utvecklas.

Men en sak kommer jag alltid att gilla med princess cruises , vad dem står för courtesy-respect-unfailing in service excellence, och det e precis vad kockarna på örenäs slott jobbar efter. efter 1 års tid känns det som att vi bara blir bättre och bättre med martin olsson i varmkök som ansvarig  och mig i kalla känns det som att det inte kommer dröja länge innan vi gör kalle nöjd och ger han hans längtade mål "hamna på matkartan"







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0